‘Wat je aandacht geeft groeit’ is voor mij niet zomaar een uitspraak, maar een sterke overtuiging. En dat brengt een verantwoordelijkheid met zich mee. Want waar geef je dan je aandacht aan? Dat is een keuze met soms grote consequenties.
Laatst was ik getuige van een goed bedoelende leidinggevende die een medewerker aansprak op zijn functioneren. ‘Ik zag dat je vergeten bent om deze informatie door te geven. Dat is niet de eerste keer dat dit gebeurt. Vorige week gebeurde het ook en toen heb ik het ook tegen je gezegd. En weet je wel wat er allemaal mis gaat als je deze informatie niet doorgeeft. Hoe kan het dan dat je dit weer niet gedaan hebt.’ En zo ging het nog even door. Je zag de medewerker steeds dieper in elkaar zakken, niet meer in staat om een oplossing te bedenken. Toen ik de leidinggevende later confronteerde met zijn letterlijke tekst was hij perplex.
En ik zie het op alle niveaus gebeuren. CEO’s die proberen hun organisatie de juiste richting in te krijgen door aan te geven wat er mis is in het bedrijf. Wat beter zou moeten. Zonder zich hiervan bewust te zijn gaat de meeste van hun tijd en aandacht naar het bespreken van mislukte strategieën en tactieken en negatieve mensen. Het resultaat is een leider die veel energie verliest en een verkrampte organisatie waar de lef verdwenen is.
Onder invloed van de media zie je maatschappelijk vlak hetzelfde gebeuren. Met soms heftige consequenties.
Een sprekend voorbeeld is de sterke groei van de Ku Klux Klan in de jaren 20. Die voor een groot deel veroorzaakt werd door de grote media aandacht. Zo sterk zelfs dat de regering besloot in te grijpen door middel van een mediaverbod. En dat werkte!
Een meer recent voorbeeld is de rol van de media in het versterken van de economische recessie in 2009. Mijn voorkeur ging toen uit naar een lokale radiozender die elk uur de positieve economische berichten (het nieuws van de vooruitgang) van die dag uitzond.
Maar het gaat niet alleen om de leidinggevende, de CEO, de media. We hebben hierin allemaal een verantwoordelijkheid. En die begint bij de bewustwording dat ook jij een keuze hebt waar je je aandacht op richt. Door na te denken over welke impact je wilt hebben. Wil je alleen je frustratie kwijt of wil je die collega echt helpen, die organisatie echt veranderen, de maatschappij echt een bepaalde richting in krijgen? Waar gaan jouw vergaderingen, gesprekken, e-mails en posts over? Wat krijgt van jou een ‘like’? Ben jij je bewust van ‘wat jij aandacht geeft groeit’?